13 Eylül 2011 Salı

Furuğ Ferruhzad..

1990 yılı sonunda ODTÜ Kütüphane'de kurulan kitap satış standlarının birinden, üzerindeki kadın resmi bana 1988'de kaybettiğimiz canım teyzeciğimi anımsattığı için, hiç bilmediğim bir kadının kitabını aldım.. Sonradan öğrendim ki benim bilmediğim bu isim, aslında İran şiirinin en önemli isimlerinden biri imiş.. sadece kapaktaki kadın resmi ile bir bağ kurup aldığım o incecik kitap, halen kütüphanemdeki en sevdiklerimdendir. Ada Yayınları'ndan 1989 yılında çıkmış ve 1600 adet basılarak tümü numaralandırılmış kitaplardan 1294. olan bu kitap, 1995 yılında The Marmara'ya yapılan bombalı saldırıda hayatını kaybeden Onat Kutlar'ın çevirisi olduğu için de kıymetlidir benim için.. Farsçadan çeviri Onat Kutlar'ın dostu Celal Hosrovşahi ile yapılmıştır. Şiirleri okurken, o özenli çeviride, Celal Hosrovşahi'nin Furuğ'a aşkını da hisseder insan..

Özellikle şarabın yanında pek bir severdim Furuğ'u bir zamanlar.. O dönemde arkadaşlarım da çok güzel okuyorsun diye gaz verince.. Mutlaka okurdum şaraplı gecelerde, Ankara'da Demirlibahçe'deki evde..

O dönem Sohrab Sepehri'yi de tanıdım, Furuğ'a olan ilgim sayesinde.. Neyse güzel günlerdi işte :)

Bugün Lalenin Bahçesi'ni okurken Furuğ'u çoktandır okumadığımı hatırlayıp, aldım elime hemen özlemle..

en sevdiğim şiirinden bir kesiti de buraya ekliyor ve uyumaya gidiyorum:

"...
Üşüyorum
Üşüyorum ve sanırım artık hiç ısınmayacağım
Ey sevgilim! Ey tek sevgilim "kaç yıllıktı acaba o şarap?"
Bak burada
Ne kadar ağır zaman
Ve nasıl kemiriyor balıklar benim tenimi!
Niçin hep denizin altında tutuyorsun beni?
Üşüyorum ben ve sedef küpelerden nefret ediyorum
Üşüyorum ve biliyorum
Bir yaban lalesinin kırmızı düşlerinden
bir kaç damla kandan başka
Hiç bir şey kalmayacak yerde.

....

Yeniden tarayabilecek miyim
Saçlarımı rüzgarla?
Menekşeler dikebilecek miyim yeniden bahçelere?
Ve pencerenin ardında duran
Gökyüzüne sardunyalar dizebilecek miyim?
Acaba yeniden dansedebilecek miyim kadehler üstünde?
Kapı zili çağıracak mı beni yeniden bir bekleyişe?

"Artık bitti" dedim Anneme
"Düşünmeye fırsat bile kalmadan olur olanlar...

..."

Soğuk Mevsimin Başlangıcına İnanalım şiirinden..

Güzel rüyalar herkese..

4 yorum:

  1. nasıl sevdim anlatamam bu şiiri... Biliyorum ki diğerlerini de çok severim...

    İyi ki yazmışım o yazıyı yoksa kaçıracaktım bu şairi ve bu şiiri
    Sevgimle

    YanıtlaSil
  2. Ben de çok seviyorum, Can Yayınları'nda çıkan şiir kitabını almıştım geçen yıl.

    YanıtlaSil
  3. çok etkileyici. üşüdüm.

    beyhan

    YanıtlaSil